Saval
brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig
CO2 bluswagen voor historisch DC-3 Dakota vliegtuig

CO2 bluswagen voor historisch DC-3 Dakota vliegtuig

De Dutch Dakota Association is een dynamisch museum dat is uitgegroeid tot een volwaardig luchtvaartbedrijf. Onvervangbare historische vliegtuigen vragen om betrouwbare en adequate brandbeveiliging.

De Dutch Dakota Association, gevestigd in Lelystad, heeft zich sinds de oprichting in 1982 ontwikkeld tot een volwaardig luchtvaartbedrijf met een dynamisch museumkarakter. Deze organisatie beheert een indrukwekkende collectie historische vliegtuigen, waaronder de iconische Prinses Amalia, PH-PBA DC-3, ooit behorend tot ZKH Prins Bernhard. Dankzij de inzet van vele toegewijde vrijwilligers, realiseert de DDA jaarlijks 100 tot 150 vlieguren. Voor de optimale bescherming van dit uniek vliegend erfgoed heeft Saval een CO2 bluswagen voorzien, specifiek voor gebruik tijdens de startprocedures.

brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 9
co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 6
brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 4
co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 5
brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 5

    DDA Classic Airlines

    Dutch Dakota Association staat bekend als een beweeglijk museum dat is uitgegroeid tot een professioneel luchtvaartbedrijf. De organisatie, die geen winstoogmerk nastreeft, streeft ernaar de fascinatie voor (historische) luchtvaart te stimuleren en breed toegankelijk te maken. Met ruim 100 vrijwilligers slaagt DDA Classic Airlines erin het behoud van historisch erfgoed te combineren met de operationele activiteiten van de 80 jaar oude DC-3 Dakota, dit alles volgens de hoogste professionele normen.

    brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 7
    Uitdaging

    Brandrisico bij startprocedure

    Hoewel het interieur van het vliegtuig beveiligd is met een Halon blussysteem, blijft er een risico op brand bij de motorinlaat door mogelijke olieresten of lekkages tijdens het startproces. Om de delicate motorcomponenten te beschermen, is het essentieel om een blusmiddel in te zetten dat geen nevenschade veroorzaakt. De verwachte brandklasse is B (vloeistoffen).

    brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 8
    Aanpak

    Efficiënt blusvermogen met minimale nevenschade

    Er is gekozen voor een mobiele CO2 bluswagen met een capaciteit van 20 kilogram, uitgerust met een lange lans voor snelle inzetbaarheid. Deze bluswagen is snel ter plaatse bij incidenten en zorgt voor effectieve blussing. De blusstof is bijzonder effectief tegen vloeistofbranden en heeft als groot voordeel dat het geen residu achterlaat

    Resultaat

    co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 2
    co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 4