PANIEK! De eerste 15 minuten gaan nu in…

Met jaarlijks 222.000 meldingen bij 112, waarvan 98.000 voor hulpverlening en 124.000 voor brand, zijn er in theorie 222.000 situaties die helemaal uit de hand kunnen lopen. Door de juiste voorbereidingen te treffen kan in de eerste 15 minuten van een calamiteit een hoop leed voorkomen worden. Waarom zijn de eerste 15 minuten zo belangrijk?

  • Hulpdiensten komen vaak pas ná die eerste 15 minuten
  • Een klein beginnend brandje kan na 15 minuten een uitslaande brand zijn
  • Je staat er alleen voor, juist in die eerste 15 minuten!

Jij als ondernemer/bestuurder bent en blijft verantwoordelijk voor je medewerkers, gasten en cliënten. Maar ook voor de continuïteit van je bedrijf/organisatie.

 

Onze aanpak voor de eerste 15 minuten bij brand

Optimale (brand)veiligheid bestaat volgens ons altijd uit de juiste balans tussen de onderdelen Interventie, Installatie en Instructie, met jou als middelpunt. En met Beheer en Onderhoud als onmisbare schil om deze 3-eenheid goed te laten draaien, helpt deze aanpak je veilig door die eerste 15 minuten bij brand en andere calamiteiten. Hoe bepaal je of je het goed geregeld hebt? Als elke “i” in zekere mate is ingevuld ben je op de goede weg.

 

Interventie: Hoe zorg je ervoor dat mensen de juiste middelen hebben om in te kunnen grijpen? 

De veiligheidsmiddelen die je nodig hebt om in te grijpen tijdens de eerste 15 minuten van een calamiteit, zijn cruciaal om erger te voorkomen. Denk hierbij aan brandblussers, brandslanghaspels, maar ook oogspoelflessen of een AED.

 

Installatie: Hoe zorg je voor snelle detectie en werking van systemen in het gebouw?

Ook gebouwgebonden installaties zijn een essentieel onderdeel van de ideale mix. Detectiesystemen, noodverlichting en blusgassystemen zijn enkele voorbeelden van deze automatische installaties die zonder tussenkomst van mensen zorgen voor (brand)veiligheid.

 

Instructie: Hoe zorg je ervoor dat mensen zo zijn getraind dat ze op de juiste wijze kunnen handelen?

Hoe je handelt in de eerste 15 minuten bij een calamiteit kan levens redden. Naast het hebben van voldoende brandblussers, noodverlichting en een automatisch blussysteem zijn het de mensen die het verschil maken. Weten hoe je met veiligheidsmiddelen om moet gaan en hoe je slachtoffers hulp kunt bieden zijn onmisbare vaardigheden als de tijd dringt.

 

Beheer en Onderhoud: Hoe zorg je ervoor dat de blusmiddelen blijven voldoen, de installatie altijd werkt en de instructies up-to-date zijn?

Beheer en Onderhoud moeten op orde zijn om (brand)veiligheid te kunnen garanderen tijdens de eerste 15 minuten van een calamiteit. Alleen aanschaf van veiligheidsproducten en –systemen is niet voldoende. Voor de veiligheid van medewerkers en je eigendommen is goede periodieke controle van brandbeveiliging dan ook een noodzaak.

Onze aanpak - Beheer en Onderhoud

Onze aanpak is gebaseerd op de optimale samenhang van Interventie, Installatie en Instructie met daaromheen Beheer en Onderhoud en met jou als middelpunt. Want jouw situatie is het vertrekpunt voor de juiste oplossing. Dat vertrekpunt kun je bepalen door te kijken in hoeverre je elke “i” hebt ingevuld. Uit ervaring weten we dat 85% van bedrijven waar wij mee spreken het goed geregeld denkt te hebben. 45% blijkt het niet op orde te hebben.

 

Weet jij zeker dat je het goed geregeld hebt?

Bij twijfel luisteren we graag naar jouw situatie om eventuele verbeterpunten in kaart te brengen. Om je alvast een idee te geven van hoe wij dit in kaart brengen vind je op onze aanpak pagina per “i” een stappenplan van onze aanpak: compleet van inventarisatie tot onderhoud.

Geschreven door Koen van Dijk
Marketing coördinator