LNG

Liquefied Natural Gas ofwel vloeibaar aardgas, wordt steeds meer gezien als de opvolger van dieselolie en zware olie. Het is schoner en de wereldvoorraad is vele malen groter dan die van aardolie.

Brandbestrijding bij dit vloeibare gas verschilt totaal van de aanpak die bij olie wordt gekozen. Zo moet bij een LNG-brand het gas op z’n plaats worden gehouden. Je kunt er geen koelmiddel op spuiten, want hierdoor zou de gaswolk – en dus ook de brand – zich kunnen verplaatsen. Daarom wordt de brandhaard ingepakt met High Expansion Foam, schuim dat 500 maal in volume uitzet, waardoor er geen zuurstof meer bij kan. Tegelijkertijd zal worden getracht het gas terug te winnen. Zo specifiek als de methode van brandbestrijding, zo specifiek zijn ook de plaatsen die moeten worden beveiligd. Er zijn de LNG-fabrieken die het gas produceren, de schepen die het in vloeibare vorm (bij een temperatuur van -162 graden) vervoeren en de terminals waar het gas wordt opgeslagen. In deze keten bevinden zich dus twee momenten waarop het gas moet worden overgepompt en ook dat zijn twee specifieke risicosituaties. De SK FireSafety Group is nu al zeer ervaren in het beveiligen van deze brandstof van de toekomst.

Want to know more about lng?

  • Saval.be
  • België
  • Philip Scheyltjens
  • +32 (0)3/645 25 10
  • info@saval.be